۵ نکته ساخت پرسونا که اهمیت بالایی دارند
آنچه خواهید دید :
Toggleپرسونا چیست؟
به شخصیتی گفته می شود که پس از تحقیق، تجزیه و تحلیل دقیق از چند مشتری بر اساس معیار های مختلفی از جمله سن، حرفه، درآمد، عادات، مهارت و غیره ایجاد شده است و به ایجاد محصولاتی بهتر و مطابق با رفع نیاز های آنها کمک می کند. با در اختیار گذاشتن پرسونا در اختیار کاربر به او حس خوبی میدهیم.
چگونه میتوان پرسونا ایجاد کرد؟
- تعیین روش تحقیق
- یافتن کاربران (پیدا کردن کاربر هدف)
- فرضیه سازی: بر اساس دادهها و اطلاعات جمع آوری شده لازم است اقدام به فرضیهسازی کنید. به این صورت که برای هر گروه مجزا از مخاطبان خود مشخصاتی در نظر بگیرید. دانش به دست آمده از مرحله قبل به شما این امکان را میدهد تا در این مرحله حدس بزنید هر گروه به چه صورت فکر خواهند کرد، چه نیازهایی دارند و چگونه واکنش نشان خواهند داد.
- تایید به ها (تشخیص درست کاربر هدف)
- الگو های کاربر (کارهایی که روزمره انجام میده)
- ساختار و داده ها
- طراحی بصری
ویژگی های یک پرسونای خوب
- به اندازه کافی داده ها و نتیجهگیری از تحقیقات را منعکس کند.
- به جای انتظار از آینده، وضعیت فعلی مصاحبه شوندگان را نشان دهد.
- واقع بینی به جای ایده آل گرایی است.
- چالش را برای گروه پیشنهاد دهد. (اما این امر غیر ممکن نیست.)
- به گروه کمک کند تا کاربران را بهتر درک کنند.
در این جا چند دلیل که باعث بروز خطا در ایجاد پرسونا می شود را ذکر میکنیم
- نداشتن درک عمیق از مشتری
- نداشتن دانش کافی در مورد انواع مختلف مانند پرسونای طراحی و بازاریابی منجر به تحلیل نادرست شده که این امر باعث اختلال استراتژی محصول یا محتوا میشود.
- استفاده از یک نسخه در کل مراحل طراحی و توسعه بدون توجه به مشتریان
- ارتباط نادرست بین تیم طراحی و تیم تجزیه تجاری منجر به ایجاد پرسوناهای ضعیفی میشود.
- تمرکز روی نیاز های مشتری بدون کسب اطلاعات در مورد محدودیت آنها، باعث ایجاد شناختی ناقص میشود.
نکته: برای ایجاد و طراحی نقاب شخصیت، باید کار های از قبیل ارتباط با مشتری های واقعی و گروه بندی آنها براساس معیار ها وتحلیل های مختلف بر اساس رفتار آنها را انجام داده.
چند مرحله که برای درک روند ایجاد پرسونا
- از دانش و تجربیات گذشته خود استفاده کنید و لیستی از تمام چیز هایی که از قبل در مورد مشتریان خود میدانستید تهیه کنید.
- مشتریان خود را بر اساس معیار هایی مانند سن، مکان، درآمد، و سایر معیار های مربوط به محصول خود دسته بندی کنید.
- برای درک بهتر مشتری با پرسشنامه های هوشمند با آنها مصاحبه کنید. (برای شناخت دقیق بررسی دقیق نیاز است.)
- پس از جمع آوری داده ها، آنها را به روش دقیق تجزیه و تحلیل کنید تا اطلاعاتی در مورد انتظارات مشتریان پیدا کنید.
- شاید نیاز شود بیش از یک پرسونا داشته باشیم ولی این کار باعث سردرگمی تیم طراحی میشود در این صورت به دنبال یافتن الگویی در ارتباط با مشتریان باشید و آن ها را در یک یا دو پرسونا دستهبندی کنید.
- برای پرسونای خود نام تصویر و توضیح کوتاهیی ایجاد کنید که در مورد هدف، مشکلات پیش رو و پیش زمینه مشتری توضیح دهد.
نمونه پرسونا کاربر
نکته: برای ایجاد یک پرسونای معتبر و واقع بینانه UX سوالات صحیح بپرسید تا بتوانید به حوزه فکری مشتریان خود دست یابید.
این سوالات میتواند در مورد اطلاعات شخص باشد
از مشتریان، نام، سن، مکان، حرفه، سرگمری، تحصیلات و … سوال کنید.
سابقه:
سوالات مربوطه به سوابق حرفه ای مشتریان و زمینه خانوادگی آنها از قبیل مکان زندگی، محل تحصیل و … کمک میکند.
اهداف و انگیزه ها:
صحبت درمورد دلایل استفاده از یک محصول خاص با مشتریان باعث میشود تا انتظار آن ها از محصول را درک کنید.
ناامیدی ها:
وقتی مشتری به سوالات مربوط به هرگونه نا امیدی بیاد ماندنی در حین استفاده از محصول پاسخ میدهد.
تجربه:
بگذارید مشتری در مورد تجربه خود در استفاده از یک محصول، به زبان خودش صحبت کند.
نکته: پرسونا باید هر چند وقت یک بار بروزرسانی شود چرا که بعد از مدتی عادت های مردم تغییر میکند و پرسونا های قبلی قدیمی هستن و منفی عمل میکند.
منابع:
درباره Nima Khastar
{Name: Nima Khastar /skill: js programmer and UI UX design /Design and programming forever}
نوشته های بیشتر از Nima Khastar
خیلی ممنونم میلاد ❤️🔥
عالی بود نیما