جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • لیست کامل دوره ها
  • مگامگ (محتوا رایگان)
    • Javascript
    • UX
    • HTML/CSS
    • UI
  • حساب کاربری شما
    • داشبورد
    • دوره های خریداری شده
    • ویرایش پروفایل کاربری
 
مگادمی
  • صفحه اصلی
  • لیست کامل دوره ها
  • مگامگ (محتوا رایگان)
    • Javascript
    • UX
    • HTML/CSS
    • UI
  • حساب کاربری شما
    • داشبورد
    • دوره های خریداری شده
    • ویرایش پروفایل کاربری
0
ورود / عضویت

مگادمیمگامگمقالاتUX۵ نکته ساخت پرسونا که اهمیت بالایی دارند

۵ نکته ساخت پرسونا که اهمیت بالایی دارند

23 بهمن 1402
ارسال شده توسط Nima Khastar
UX ، مقالات
841 بازدید
personal

آنچه خواهید دید :

Toggle
  • پرسونا چیست؟
  • چگونه می‌توان پرسونا ایجاد کرد؟
  • ویژگی های یک پرسونای خوب
  • در این جا چند دلیل که باعث بروز خطا در ایجاد پرسونا می شود را ذکر می‌کنیم
  • چند مرحله که برای درک روند ایجاد پرسونا
  • این سوالات میتواند در مورد اطلاعات شخص باشد

personal.N

پرسونا چیست؟

به شخصیتی گفته می شود که پس از تحقیق، تجزیه و تحلیل دقیق از چند مشتری بر اساس معیار های مختلفی از جمله سن، حرفه، درآمد، عادات، مهارت و غیره ایجاد شده است و به ایجاد محصولاتی بهتر و مطابق با رفع نیاز های آنها کمک می کند. با در اختیار گذاشتن پرسونا در اختیار کاربر به او حس خوبی می‌دهیم.

 

personal

چگونه می‌توان پرسونا ایجاد کرد؟

  1. تعیین روش تحقیق
  2. یافتن کاربران (پیدا کردن کاربر هدف)
  3. فرضیه سازی: بر اساس داده‌ها و اطلاعات جمع آوری شده لازم است اقدام به فرضیه‌سازی کنید. به این صورت که برای هر گروه مجزا از مخاطبان خود مشخصاتی در نظر بگیرید. دانش به دست آمده از مرحله قبل به شما این امکان را می‌دهد تا در این مرحله حدس بزنید هر گروه به چه صورت فکر خواهند کرد، چه نیازهایی دارند و چگونه واکنش نشان خواهند داد.
  4. تایید به ها (تشخیص درست کاربر هدف)
  5. الگو های کاربر (کارهایی که روزمره انجام میده)
  6. ساختار و داده ها
  7. طراحی بصری

ویژگی های یک پرسونای خوب

  1. به اندازه کافی داده ها و نتیجه‌گیری از تحقیقات را منعکس کند.
  2. به جای انتظار از آینده، وضعیت فعلی مصاحبه شوندگان را نشان دهد.
  3. واقع بینی به جای ایده آل گرایی است.
  4. چالش را برای گروه پیشنهاد دهد. (اما این امر غیر ممکن نیست.)
  5. به گروه کمک کند تا کاربران را بهتر درک کنند.

در این جا چند دلیل که باعث بروز خطا در ایجاد پرسونا می شود را ذکر می‌کنیم

  1.  نداشتن درک عمیق از مشتری
  2. نداشتن دانش کافی در مورد انواع مختلف مانند پرسونای طراحی و بازاریابی منجر به تحلیل نادرست شده که این امر باعث اختلال استراتژی محصول یا محتوا می‌شود.
  3. استفاده از یک نسخه در کل مراحل طراحی و توسعه بدون توجه به مشتریان
  4. ارتباط نادرست بین تیم طراحی و تیم تجزیه تجاری منجر به ایجاد پرسونا‌های ضعیفی می‌شود.
  5. تمرکز روی نیاز های مشتری بدون کسب اطلاعات در مورد محدودیت آنها، باعث ایجاد شناختی ناقص می‌شود.

نکته: برای ایجاد و طراحی نقاب شخصیت، باید کار های از قبیل ارتباط با مشتری های واقعی و گروه بندی آنها براساس معیار ها وتحلیل های مختلف بر اساس رفتار آنها را انجام داده.

چند مرحله که برای درک روند ایجاد پرسونا

  1. از دانش و تجربیات گذشته خود استفاده کنید و لیستی از تمام چیز هایی که از قبل در مورد مشتریان خود می‌دانستید تهیه کنید.
  2. مشتریان خود را بر اساس معیار هایی مانند سن، مکان، درآمد، و سایر معیار های مربوط به محصول خود دسته بندی کنید.
  3. برای درک بهتر مشتری با پرسشنامه های هوشمند با آنها مصاحبه کنید. (برای شناخت دقیق بررسی دقیق نیاز است.)
  4. پس از جمع آوری داده ها، آنها را به روش دقیق تجزیه و تحلیل کنید تا اطلاعاتی در مورد انتظارات مشتریان پیدا کنید.
  5. شاید نیاز شود بیش از یک پرسونا داشته باشیم ولی این کار باعث سردرگمی تیم طراحی می‌شود در این صورت به دنبال یافتن الگویی در ارتباط با مشتریان باشید و آن ها را در یک یا دو پرسونا دسته‌بندی کنید.
  6. برای پرسونای خود نام تصویر و توضیح کوتاهیی ایجاد کنید که در مورد هدف، مشکلات پیش رو  و پیش زمینه مشتری توضیح دهد.

 

نمونه پرسونا کاربر

نمونه پرسونا کاربر

 

نکته: برای ایجاد یک پرسونای معتبر و واقع بینانه UX سوالات صحیح بپرسید تا بتوانید به حوزه فکری مشتریان خود دست یابید.

این سوالات میتواند در مورد اطلاعات شخص باشد

از مشتریان، نام، سن، مکان، حرفه، سرگمری، تحصیلات و … سوال کنید.

سابقه:

سوالات مربوطه به سوابق حرفه ای مشتریان و زمینه خانوادگی آنها از قبیل مکان زندگی، محل تحصیل و … کمک می‌کند.

اهداف و انگیزه ها:

صحبت درمورد دلایل استفاده از یک محصول خاص با مشتریان باعث می‌شود تا انتظار آن ها از محصول را درک کنید.

ناامیدی ها:

وقتی مشتری به سوالات مربوط به هرگونه نا امیدی بیاد ماندنی در حین استفاده از محصول پاسخ میدهد.

تجربه:

بگذارید مشتری در مورد تجربه خود در استفاده از یک محصول، به زبان خودش صحبت کند.

نکته: پرسونا باید هر چند وقت یک بار بروزرسانی شود چرا که بعد از مدتی عادت های مردم تغییر میکند و پرسونا‌ های قبلی قدیمی هستن و منفی عمل میکند.

منابع:

  • amywright
  • bourseiness
  • raaz
  • dmacourse.com

 

اشتراک گذاری:
برچسب ها: personalpersonal ui/uxپرسونا
درباره Nima Khastar

{Name: Nima Khastar /skill: js programmer and UI UX design /Design and programming forever}

نوشته های بیشتر از Nima Khastar

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

حرفه ای 1
استاندارد های فنی حرفه ای برای حوزه وب
سازمان فنی و حرفه‌ای یکی از معتبرترین مراکز ارائه‌دهنده مدارک حرفه‌ای در ایران هست. بیشتر...
Object in JavaScript
2 روش ساخت آبجکت (object) در جاوا اسکریپت
object چیست؟ آبجکت یک نوع داده کلید و مقدار (key-value) هست. در نظر بگیرید که...
array
آرایه (array) در جاوا اسکریپت و 4 روش تغییر عضو های آرایه
آرایه (array) چیست؟ بیاید به زبان ساده و یک مثال دنیای واقعی بهش نگاه کنیم....
numbers
عدد (number) در جاوا اسکریپت و 2 نوع اصلی و مهم اعداد
عدد (number) در برنامه نویسی چیست؟ اعداد در برنامه نویسی، یکی از مهمترین انواع داده...
string
رشته (string) چیست و 3 روش پیاده سازی آنها
رشته (string) چیست؟     string یک نوع داده در برنامه نویسی هست. این نوع...
variables
متغییر ها (variables) در جاوا اسکریپت و 3 نوع متغییر ها
متغییر (variable) چیست؟ متغیر (Variable) موضوعی هست که به یک مکان خاص در حافظه کامپیوتر...

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • Nima Khastar گفت:
    24 اسفند 1402 در 1:31 ق.ظ

    خیلی ممنونم میلاد ❤️‍🔥

    پاسخ
  • میلاد واقف گفت:
    3 اسفند 1402 در 10:41 ب.ظ

    عالی بود نیما

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
نوشته‌های تازه
  • استاندارد های فنی حرفه ای برای حوزه وب
  • 2 روش ساخت آبجکت (object) در جاوا اسکریپت
  • آرایه (array) در جاوا اسکریپت و 4 روش تغییر عضو های آرایه
  • عدد (number) در جاوا اسکریپت و 2 نوع اصلی و مهم اعداد
  • رشته (string) چیست و 3 روش پیاده سازی آنها
اطلاعات تماس
  • 02191030701
  • khateri.amirhossein@yahoo.com
فهرست سفارشی
  • صفحه اصلی
  • تماس با ما
  • حساب کاربری من
  • درباره ما
  • سبد خرید
  • لیست دوره های مگادمی

تمامی حقوق برای آکادمی آنلاین مگادمی محفوظ می باشد.
ورود ×
ورود با کد تایید
ارسال مجدد کد تایید(00:60)
حساب کاربری ندارید؟
عضویت

ارسال مجدد کد تایید (00:60)
بازگشت به صفحه ورود

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

ارسال مجدد کد تایید (00:60)

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت